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Towards the Turin Forum / Vers le Forum à Turin - Rosa Elena Manzetti

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A Democracy Inclusive of Singularity

Rosa Elena Manzetti

 

 

The binary evaluation-certification, so fashionable in our democratic times, aims at the standardization of acts and practices, which enables their quantification and leads to the uniformity of institutions.

Such a universalization supposes a formatting of the symptom, amounting to its disappearance as it is replaced by disorder. Such a nosography, which erases the subject and his/her jouissance, makes way for the idea of the transcultural reproducibility of the symptom, and for standardized protocols and institutions for its treatment.

The path of standardization, and thus of desubjectivation, necessarily implies pushing aside and trying to reject what disturbs the current discourse, which today is the capitalist discourse. And what is most disturbing on the path of symptom standardization, if not the discourse of the analyst, which makes of the symptom what is specific to a subject, to a speaking being? There are also no greater obstacles to universalization than the hypothesis of the unconscious and the act, in each instance specific.

If the current discourse is putting all its efforts in silencing the symptom and its singular dimension to make it revert to the sign, as psychoanalysts we can only point to a democracy that would include psychoanalysis. It is our responsibility as analysts not to shy away from what is at stake.

 

Translated by Agata Andò

Revised by Véronique Voruz



Démocratie incluant la singularité

Rosa Elena Manzetti

 

 

Le binôme évaluation-certification, tellement à la mode en notre époque démocratique, vise la standardisation des pratiques et des actes, qui rendent possible leur quantification et conduit à l’uniformité des institutions.

Une telle universalisation suppose un formatage du symptôme, qui équivaut à sa disparition au profit du trouble. Cette nosographie qui efface le sujet et sa jouissance fait place à l’idée de la reproductibilité transculturelle du symptôme et donc des protocoles et des institutions pour le traiter.

La voie de la standardisation, et donc de la désubjectivation, comporte nécessairement d’écarter, de tenter de rejeter ce qui dérange le discours courant, qui, à notre époque, est le discours capitaliste. Et qu’est-ce qui dérange le plus la voie de la standardisation du symptôme si ce n’est le discours de l’analyste qui fait du symptôme ce qui est propre à un sujet, à un parlêtre ? En outre, il n’y a pas d’obstacle plus grand à l’universalisation que l’hypothèse de l’inconscient et de l’acte spécifique un par un.

Si avec toutes ses énergies le discours actuel vise à écraser le symptôme et sa dimension singulière pour le faire régresser au signe, nous psychanalystes ne pouvons que pointer vers une démocratie qui inclue la psychanalyse. Ne pas reculer face à cet enjeu est de notre responsabilité de psychanalystes.






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